Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Bygdebladet

Vil ha endringer for Transportkorridor Vest

Egil Vestvik sliter med å forstå behovet for en ny vei over Håland som vil ta så mye plass og jord som reguleringsplanen nå legger opp til. Eksempelvis vil parkeringsplassen tvers over for huset hans her forsvinne og bli lagt under asfalt fordi den nye Transportkorridor Vest (TKV) trenger så mye plass i bredden. Ikke minst vil TKV også bli betydelig høyere i terrenget en tilfellet er for Kvernevikveien nå. Foto: Sigbjørn Berentsen.

Egil Vestvik krever at familiens hus på Håland blir innløst som følge av Transportkorridor Vest.

Bygdebladet
Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Publisert:

- Vi kan ikke ha det sånn det er planlagt nå, sier han, som kjøpte huset i Kvernevikveien i 1984 sammen med kona Sølvi. Her har familien bodd siden, og har utviklet eiendommen mye gjennom årene.

Egil Vestvik vil miste utsikt til naturen og Hålandsvannet, støy har økt fem-seks ganger siden 1988 og utkjørsel ved huset blir betydelig forverret om Transportkorridor Vest blir bygget slik planen nå legger opp til. Hvis det blir sånn, krever han at familiens hus blir innløst. Foto: Sigbjørn Berentsen

Monstervei tar matjord

- Slik planen for denne monsterveien er nå, vil området her på Håland endres for alltid, sier han. Siden planen ble sendt på høring i høst, har han gått sammen med andre på Håland for å finne alternative traséer.

Bonde Einar Hanasand, sier at ei hel mark med god matjord, ypperlig til å dyrke grønnsaker på flere ganger årlig, vil bli ubrukelig slik denne veiplanen er nå.

- Det er vandalisme, sier han om det han mener er misbruk av god matjord. Hanasand kan mye om dette, og har i flere år ment at jord har ulik pris.

Transportkorridor Vest (TKV) trenger stor plass. Tofelts-vei, gang- og sykkelvei og lokal samlevei ved siden av fordi Statens vegvesen ikke tillater utkjøringer direkte til TKV, blir god jord ødelagt for alltid.

Har alternativ trasé

Vestvik og flere andre har sendt inn forslag til en alternativ trasé de mener er bedre for Håland totalt sett.

- Fyllingen på Håland, tre meter over dagens nivå, vil dominere og ødelegge landskap og utsikt, sier Harald Erland. Han bor på det som kalles Kvekergården.

- Det politikernes ansvar hvordan Håland skal se ut i framtida, sier Egil Vestvik.

I rød støysone

Huset til familien Vestvik ligger, i følge TKV-planen, midt i rød støysone.

- Det er ikke tillatt å bygge nye boliger i rød støysone, men det går altså an å lage veianlegg som gjør at eksisterende hus blir liggende i et sånt område. Merkelig, sier han.

Vestvik kikker ut av de store vinduene i stua, som gir utsikt mot Hålandsvannet. Utsikten vil forsvinne om transportkorridoren blir bygget slik planen er nå.

- Ny gang- og sykkelvei og transportkorridoren vil også bli 1,90 meter høyere i terrenget enn i dag, noe som vil bety at det blir innsyn rett inn i stua vår.

Transportkorridor Vest vil bli løftet 1,90 meter opp i forhold til i dag på Håland. Foto: Sigbjørn Berentsen

Oppsamlingsvei

Som en konsekvens av at Randabergs politikere ikke ønsker rundkjøringer på Transportkorridor Vest, blir det fyllinger i landskapet. Ikke minst i krysset Kvernevikveien - Kyrkjeveien, hvor transportkorridoren krysser over Kvernevikveien.

Vestviks hus ligger like bortenfor dette veikrysset, som . I dag har han utkjøring rett ut i Kvernevikveien, når TKV kommer får han en utkjøringsvei på 100 meter.

Statens vegvesen tillater ikke egne utkjøringer fra eiendommer langs den nye transportkorridoren. Derfor er det planlagt en lokalvei på sørsiden av Kvernevikveien for å samle opp denne trafikken og lede den under TKV i det nye krysset Kvernevikveien - Kyrkjeveien.

Egil Vestviks familie må bruke en sterkt trafikkert sykkelvei med mye unger til og fra skolen til å kjøre cirka 100 meter fra sitt hus for å komme til dette veikrysset og ut på TKV eller inn på Kyrkjeveien. Løsningen som vegvesenet planlegger i krysset synes Vestvik ikke er særlig trafikksikker.

- Utkjørselen fra huset på nordsiden av Kvernevikveien inn i dette krysset vil bli cirka 100 meter bratt stigning. I følge planen skal ny utkjøring kombineres med gang- og sykkelvei til Goa skole. Sykkelveien er i dag skolevei for barn og ungdom fra Endrestø og Viste Hageby. Dette vil gi dårlig trafikksikkerhet og økt risiko for ulykker, sier han.

Krever innløsing

Da kommuneplanutvalget i Randaberg behandlet reguleringsplanen 31. august i fjor, var delprosjektleder Svein Mæle fra Statens vegvesen til stede.

- Ingen boliger i Randaberg må løses inn som følge av planen, sa Mæle.

Egil Vestvik peker tvert i mot på at planen vil få store konsekvenser for deres eiendom og frykter betydelig redusert markedsverdi.

Det kan nevnes at et overskjønn medførte at Einar Hanasand fikk betale rundt 600 kroner per kvadratmeter da det skulle bygges gang- og sykkelvei i Kyrkeveien.

Bakgrunn

Ny vei

Transportkorridor Vest (TKV): Reguleringsplan for veitraséen i Randaberg ble behandlet første gang i kommuneplanutvalget 31. august 2017.

Flertallet av KPU-politikerne sendte planen ut til høring etter noen små justeringer i det som Statens vegvesenet leverte.

Politikerne er tilfreds med at vegvesenet lyttet til Randabergs ønsker om TKV ikke skal ha rundkjøringer, men T-kryss.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...