Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Bygdebladet

– Vi trenger enklere samhandling

Anita Egeli (Frp) håper på engasjert debatt i Randaberg kommunestyre på sin interpellasjon om spesialundervisning.

Anita Egeli (Frp) vil vite mer om hvordan spesialundervisning er organisert i Randaberg-skolen.

Bygdebladet
Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Publisert:

Sist oppdatert: 07.06.2018 kl 14:15

Anita Egeli (Frp) vil vite mer om hvordan spesialundervisning er organisert i Randaberg-skolen.

Egeli fremmer en interpellasjon til kommunestyret 21. juni. Denne har hun kalt «Forsterket avdeling ved alle skolene».

- Utenforskap er en stor utfordring, sier hun og viser til rapporten Inkluderende fellesskap for barn og unge.

Ekspertgruppe

I ett år har en ekspertgruppe, oppnevnt av regjeringen, jobbet med å beskrive tilstand og foreslå endringer.

Målet for gruppa var å bidra til at barn og unge med behov for tilrettelagte tiltak, deriblant spesialundervisning, får et tilbud av høy kvalitet og kan oppleve økt inkludering i barnehage og skole.

Ekspertgruppen ble ledet av professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Innlandet, der fagpersoner og forskere innen barnehage og skole fra Danmark, Sverige og Norge deltok.

Får ufaglært hjelp

Kunnskapsminister Jan Tore Sanner (Høyre) fikk overlevert en rapport fra ekspertgruppa 4. april i år. Rapporten viser at dagens system har store utfordringer, for eksempel at mange barn og unge møter ansatte i barnehage og skole uten pedagogisk kompetanse.

Annethvert barn som får spesialundervisning, får det av ufaglærte. Og det gjelder også for mange barn som får spesialpedagogisk hjelp i barnehage.

- Det spesialpedagogiske tilbudet må bli bedre. Jeg håper høringen vil bidra til mange gode diskusjoner i kommuner, barnehager og skoler, og konkrete innspill og forslag. Jeg ønsker at ilbudet til barn og unge skal bli mer inkluderende, og at riktige tiltak settes inn på riktig tidspunkt, sa Sanner da han sendte rapporten til høring 18. april.

Høringsfrist er 15. august 2018.

- Nå må vi ta grep

I sin interpellasjon peker Anita Egeli på ekspertgruppas tre forslag:

1. Hvordan få høyest mulig kompetanse nærmest der eleven er?

2. Trenger vi to typer undervisning i skolen?

3. Er det fornuftig med en PPT-tjeneste som bruker mye av arbeidstiden på sakkyndige vurderinger?

- Kanskje kunne de heller arbeide direkte i skolen, med veiledning og ikke som sakkyndige? spør Egeli og fortsetter:

- Fagfolk har i senere tid kritisert måten vi organiserer spesialundervisningen i grunnskolen. Det som for 10 år siden virket som fornuftige tiltak, oppleves i dag som en mer kompleks hverdag med større og vanskeligere som psykiske problemer blant barn og unge, mange barn med ulike diagnoser, mobbing, skolevegring, traumer med videre.

- For Frp er det nå viktig at vi tar grep, sier Anita Egeli og viser til Truls Nordahls uttalelse i en utdanningskonferanse i Stavanger nylig: «Vi må ta radikale grep, vi kan ikke flikke på et system vi har hatt i 40 år».

Egeli vil ha kommunestyret til å be rådmannen lage en sak rundt organisering av spesialundervisning i Randaberg.

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...