Slik forsvarer ordføreren bommene

Det er planer om å forlenge bussrute 8 fra Randaberg sentrum via Viste Hageby og Endrestø til Sundekrossen og flere direktebusser fra Randaberg sentrum til Stavanger. Viste Hageby mister rute 3, for bussveien skal ikke gå lenger enn til Kvernevik. Foto: Arkiv

Kristine Enger i Randaberg mener det er en fordel at bommene skal stå på kommunegrensen.

Bygdebladet
Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Publisert:

- Har det at bommene blir stående på Randaberggrensen vært et diskusjonstema?

- Ja, det har vært et tema der representanter fra alle kommunene på Nord-Jæren har deltatt i diskusjonene. Alle bommene på kommunegrensen til Stavanger fra Randaberg har en plassering som er i tråd med prinsippene om plassering av de nye bomstasjonene. Prinsippene er:

o Bomstasjonene skal plasseres i tette ringer rundt de aller viktigste målepunktene på Nord-Jæren (Stavanger sentrum, Sandnes sentrum, Forus, Risavika og Stavanger lufthavn Sola).

o Bomstasjonene skal plasseres der det er/vil bli et godt alternativ til personbil. Det er til/fra disse områdene bypakken skal bygge gode kollektiv- og sykkelforbindelser, som for eksempel Bussveien og Sykkelstamveien. Dette prinsippet gjelder blant annet for bommen på grensen til Stavanger fra Randaberg retning Kvernevik.

o Enkelte bomstasjoner vil bli satt opp på hovedveier der det skal investeres mye, for eksempel E39. Dette prinsippet gjelder blant annet for bommen på grensen til Stavanger fra Randaberg på E39.

o Enkelte bomstasjoner vil bli satt opp for å unngå «hull» i bomsnittet og forhindre uønsket trafikk inn i boligområder. Dette prinsippet gjelder blant annet for bomstasjonen på grensen til Stavanger fra Randaberg retning Dusavika.

- At Randaberg ikke får en egen bomring rundt vårt kommunesenter ser jeg på som en fordel for oss. Det vil kunne medføre økt lokal handel, og mer handel fra folk som bor på øyene, og dermed styrke vårt sentrum.

- Hvordan vil du, som ordfører i Randaberg, forsvare at randabergbuen fortsatt må betale på kommunegrensen i tillegg til de fem bomringene?

- Bypakken med sine bomstasjoner er vedtatt i Stortinget. Randaberg er en del av bypakken og bomstasjonene er plassert i tråd med prinsippene som gjelder for hele byområdet på Nord-Jæren. Bilister skal kunne passere alle bomstasjoner og bomringene uten å betale mer enn en gang innenfor en time. De nye bomringene forventes å gi en mer rettferdig fordeling av bompengebelastningen i regionen samlet sett, sammenlignet med dagens bomring.

- Hvordan vil du, som ordfører i Randaberg, selge bypakken til innbyggerne i Randaberg?

- Alle store byområder i Norge har et felles mål om å nå nullvekstmålet. Jeg vil passe på at det blir gitt god informasjon om prosjektene og at fordelene kommer tydelig fram. Det skal investeres for nærmere 30 milliarder kroner på Nord-Jæren de neste 15 årene, og det gir store muligheter for regionen vår.

Det vil gi bedre framkommelighet og trafikksikkerhet for personer og gods, bedre luft og muligheter for bedre byutvikling. Det er fortsatt mange som i årene som kommer skal kjøre sin personbil, men det er også mange som har mulighet til å endre sine reisevaner - om ikke alle dager, så i hvert fall noen av dagene. Det er forståelig at økte bomtakster kan være krevende for enkelte som må kjøre bil, men forhåpentligvis vil god framkommelighet, tilgjengelighet og sikre veger veie opp for noe av ulempene. Dersom flere velger buss, sykkel eller å gå vil det gi bedre plass på vegnettet til de som må kjøre bil.

Jeg vil samtidig jobbe for å få en enda bedre Byvekstavtale med staten når denne skal reforhandles i 2018. Det er et mål å få staten til å ta større del av finansieringen slik at bompengeandelen går ned. Her deltar jeg selv i forhandlingene med staten, sammen med fylkesordføreren og de andre ordførerne.

- Det kommer verken bussvei eller sykkelstamvei til Randaberg - hvor mye får Randaberg av satsingen i Bypakken på kollektivtransport og sykkelveier?

- Torvmyrveien, Randabergveien og Grødemveien skal oppgraderes med moderne sykkelveier. Tidligere er sykkelvei til Tungenes finansiert med bompenger. Den nye rundkjøringen i Goaveien/Kyrkjeveien er også bompengefinansiert.

Fylkeskommunen planlegger en forlengelse av bussrute 8 fra Randaberg sentrum til Sundekrossen og flere direktebusser fra Randaberg Sentrum til Stavanger Sentrum. Et bedre kollektivtilbud er nødvendig for å gi så mange som mulig et reelt alternativ til å ta personbilen.

- Transportkorridor Vest og E39 skal bygges ut. Begge disse to er store gjennomfartsårer som vil gjøre at næringstrafikk og privatbilisme på vei igjennom kommunen får bedre vilkår. Hvilke fordeler får randabergbuen av disse prosjektene?

- På Nord-Jæren er vi ett bolig- og arbeidsmarked. Vi beveger oss på kryss og tvers i regionen. I bypakkesammenheng er vi ett byområde - Nord-Jæren. Vi blir fra statens side målt på om vi når våre mål, hele Nord-Jæren sett under ett. Dersom vi når målene som er satt, blir vi belønnet med statlig medfinansiering.

E39 Smiene - Harestad og Transportkorridor Vest vil gi bedre framkommelighet også for de fra Randaberg som må kjøre bil. I tillegg vil begge disse prosjektene inneholde et godt tilbud for gående og syklende langs vegene. Det vil bety en helt annen kvalitet og et sikrere tilbud for de som vil sykle til jobb andre steder på Nord-Jæren.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...