Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Bygdebladet

Livsviktige rutiner på sykehjemmet - slik agerer de ansatte når brannalarmen går

Virksomhetsleder på Randaberg sykehjem, Ann Kristin Schmidt Thomson, forteller at de ansattes rutiner ved eventuell brann er godt innøvd. Foto: Jan Henrik Heggebø

Godt innøvde rutiner blant ansatte reddet beboere fra sykehjemsbrannen. Virksomhetsleder Ann Kristin Schmidt Thomson forteller hvordan de ansatte agerer.

Bygdebladet
Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Publisert:

Sist oppdatert: 14.05.2019 kl 23:01

– Nattevaktene forsøkte først å slukke brannen, men så at det ikke kom til å gå, så de fulgte rutinene ved å stenge dører og vinduer for å begrense brannspredningen og ved å evakuere beboere, forteller Ann Kristin Schmidt Thomson, virksomhetsleder på Randaberg sykehjem.

Hun forteller at de ansatte ved sykehjemmet terper på rutiner årlig for å kunne stille rustet hvis brannalarmen går, slik den gjorde natt til søndag 5. mai. Tross brann i bygget ble verken beboere eller ansatte skadet under hendelsen, mye takket være godt innøvde rutiner, mener Thomson.

Les også: Evakuerte 22 beboere etter brann på sykehjemmet

Klare rutiner

Thomson tar Bygdebladet med seg gjennom gangene på Randaberg sykehjem, og forklarer hvordan de ansatte agerer dersom brannalarmen går.

Hun forteller at sykehjemmet er delt inn i avdelinger, alle utstyrt med branndører, slukkeapparat og brannvarslere. Til en hver tid er det også én brannvakt på bygget, som har det overordnede ansvaret hvis alarmen går.

– Hvis alarmen går på en av varslerne, går den også på selve hovedsentralen på bygget. Da sjekker brannvakt branntavlen for hvor alarmen har gått. Deretter springer to ansatte til stedet for eventuell slukking. Sykehjemmets ganger er også utstyrt med slukkeapparater som de tar med seg til stedet, sier virksomhetslederen.

Deler av bygget er fremdeles stengt etter brannen natt til søndag 5. mai. Foto: Jan Henrik Heggebø

På kveld- og dagtid, når mange er på jobb, samles de ansatte utenfor sykehjemmets hovedinngang, mens noen blir igjen om det er nødvendig å berolige pasienter. De to som har rykket ut gir deretter beskjed om det er falsk alarm eller om det er en reel situasjon hvor alle må bidra til å evakuere beboere.

– Er brannen for stor til at de selv klarer å slukke den, stenger de først og fremst dører til der det brenner for minst mulig brannspredning, før beboere evakueres. Hensikten med at de ansatte samles ved hovedinngangen er at en på den måten bedre kan samordne aktivitetene ved behov for evakuering, forklarer Thomson.

Natt til søndag 5. mai, da det brant på sykehjemmet, fulgte de ansatte disse prosedyrene, sett bort ifra å samles utenfor bygget, da det på nattestid kun er fire ansatte på jobb. De lukket dører og vinduer til de utsatte avdelingene, og evakuerte også 22 beboere fra disse områdene, til andre, trygge avdelinger. Brannvakt kommuniserte med brannvesenet, som kom til stedet for videre evakuering av beboere og for slukking av flammene.

Les også: Roser de ansatte etter sykehjemsbrannen

Omfattende kurs

De som ansettes ved Randaberg sykehjem er pålagt et grunnleggende brannkurs. Andre ansatte gjennomgår oppfriskning av brannrutiner og grunnleggende brannvern internt på møter i avdelingene under den årlige «brannvern-uka» om høsten.

– I tillegg må alle gjennomgå en brannsjekkliste når de begynner hos oss, og signere på at den er lest og forstått. Vi informerer også om hvordan sykehjemmet er bygget opp med rømningsveier, branndører og slukkeapparater, hvordan beboere evakueres og hvilke ansvarsoppgaver de ansatte har ved eventuell brann, forklarer Thomson.

Les også: Politiet har en teori om hva som forårsaket sykehjemsbrannen

Forenklede branntilsyn

I tillegg til omfattende opplæring innen viktige brannrutiner, jobbes det også nå for å forenkle brannvesenets tilsynsarbeid i kommunen, blant annet på sykehjemmet, i omsorgsleiligheter og bofellesskap.

– Nå legger vi alle brannbøker i kommunen på et elektronisk system. Dermed blir det lettere tilgjengelig for alle som har behov for det. Dette gjør arbeidet enklere for brannvesenet. De kan gå inn og se på dokumentasjon i forkant av tilsynet, slik at de, når de ankommer stedet, sparer tid, både for seg selv og dem som jobber der, forklarer prosjektkoordinator i Randaberg kommune, Solbjørg Isaksen.

Kommunen og brannvesenet har jobbet for dette i godt og vel ett år. Den 20. juni forventes all dokumentasjon samlet og digitalisert.

Bilde fra da deler av sykehjemmet brant tidligere i mai. Foto: Heidi Karin Gilje Skog

Brannvesenet gir ansatte opplæring

I henhold til brann- og eksplosjonsvernloven er sykehjem såkalte særskilte brannobjekter, hvor brann kan medføre tap av mange liv eller store skader på helse, miljø eller materielle verdier. Derfor føres det tilsyn på brannalarmer og at alle brannvernmessige forhold er i orden.

- Vi fører tilsyn en gang i året, og vi har også god dialog med brannvernleder, som er en veldig viktig ressurs i bygget, sier brann- og redningssjef Nils-Erik Haagenrud i Rogaland brann og redning IKS.

Han forteller om høy beredskap når det først rykkes ut til sykehjemsbrann.

- Det er mange beboere som er dårlige til beins og særlig sårbare. Da har man høyeste beredskap for å ha tilstrekkelige ressurser til å redde alle ut, sier Haagenrud.

Brann- og redningssjefen understreker at det viktigste ved brann er å evakuere, noe han konstaterer at ble vellykket gjennomført under brannen på Randaberg sykehjem:

- De ansatte gjorde en fabelaktig innsats i så måte.

Nettopp det at de som arbeider ved sykehjem skal ha den nødvendige kunnskapen og kompetansen til å kunne handle raskt og effektivt ved brann, er noe brann- og redningstjenesten prioriterer høyt.

- Vi er opptatt av å gi opplæring til de ansatte, noe vi gjør i forbindelse med tilsyn, sier Haagenrud.

Sårbare grupper

I fjor skrev Aftenposten at antallet som dør i brann i Norge er synkende, men at det, ikke overraskende, er de mest sårbare gruppene som er mest utsatt. 52 av 65 brannofre de to foregående årene tilhørte en risikogruppe, hvorav 12 hadde kommunale omsorgstjenester.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...