Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Bygdebladet

Finnøytunnelen ved innkjøring fra Ladstein på Finnøy. Foto: Sigbjørn Berentsen (arkiv)

Nær 3,6 milliarder for at cirka 1000 personer kan bli landfaste

Hvis alt går som forventet, skal befolkningen på 16 øyer i Finnøy sikres fastlandsforbindelse med bruer og undersjøiske tunneler.

Bygdebladet
Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Publisert:

Sist oppdatert: 28.12.2018 kl 10:25

Regningen blir nær 3,6 milliarder kroner for at litt over 1000 innbyggere kan bli landfaste.

I Fellesnemda for Nye Stavanger kommune presenterte Norconsult 11. desember deler av en utredning for Øyfast, bestilt av Finnøy kommune.

Ønsket utredning

Prosjektet Nye Stavanger har fått 4 millioner kroner av staten til tiltak som kan binde kommuner tettere sammen. Flertallet i Fellesnemda bestemte i 6. november 2017 at 1 million skulle brukes til utredning av Øyfast.

Bare Frode Myrhol i Fellesaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) stemte mot.

Utredningen er forøvrig ikke ferdig. Fellesnemda fikk presentert noen første tall i desember, og rapporten vil komme i starten av 2019.

Frode Myrhol (t.v.) i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) i Stavanger fikk klar melding fra finnøyordfører Henrik Halleland 6. november 2017 om at intensjonsavtalens mål om å jobbe samlet for å realisere Øyfast er høyst gjeldende. Foto: Sigbjørn Berentsen.

Pris: 3,4 milliarder

I følge utredningen er kostnadene svært usikre, Norconsult opererer med pluss - minus 40 prosent. Selskapet har gjort sine beregninger basert på erfaringstall fra tilsvarende anlegg. Dette innebærer anleggskostnad, grunnerverv, byggherrekostnader inkludert prosjektering, byggeledelse og administrasjon. Prisen ender på:

Finnøy - Nord-Talgje: 815 millioner
Helgøy - Hidle - Ombo: 1135 millioner
Finnøy - Fogn: 1025 millioner
Fogn - Halsnøy - Byre: 600 millioner

Totalsum Øyfast: 3.575.000 kroner

– Disse tallene viser at Øyfast er gjennomførbart, sa finnøyordfører Henrik Halleland etter presentasjonen 11. desember.

Politisk skepsis

Av andre medlemmer i Fellesnemda som Bygdebladet snakket med 11. desember var det skepsis til å påføre den nye storkommunen kostnader med Øyfast. Blant annet vil det, i følge utredningen, bli vedlikeholdsutgifter på 20 millioner kroner årlig.

– En må minne om at dette er foreløpige tall, sier Torfinn Ingeborgrud i Miljøpartiet De Grønne. Han viser til at en Øyfasttunnel under Finnøyfjorden må ned på 300 meters dybde.

– Når ferger på sikt blir billigere å drifte, el-ferger koster kun 20 prosent av det en dieselferge koster. Med slike tall tror ikke jeg det blir noe av Øyfast, sier Ingeborgrud.

– Er du helt i mot mer utredning av Øyfast?

– Det må jo utredes, men vi må ha med oss at vedlikeholdsutgiftene i Rogfast blir like store som fergedriften koster i dag, svarer han.

Ingeborgrud viser her til tall som tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har opplyst om i en spørretime i Stortinget, at kostnader til vedlikehold vil komme opp i cirka 230 millioner kroner årlig.

– Disse driftskostnadene kommer fra åpningsdagen i Rogfast og skal betales over skatteseddelen. Driftskostnadene blir dermed omtrent det samme som det i dag blir brukt til å sponse ferjene, sier Torfinn Ingeborgrud.

Øyfast innebærer bruer og tunneler for å binde sammen bebodde øyer i Finnøy.

Bompenger i 30 år

Øyfast kan finansieres slik:
• Fergeavløsningsmidler
• Bevilgning fra kommunen til et fond
• Bevilgning fra fylkeskommunen
• Forhåndsbompenger fra Finnfast
• Bompenger i Øyfast

Alternativ 1 til finansiering har nedbetaling på 27 år forutsatt at trafikkutviklingen i Øyfast blir som i Finnøytunnelen, altså 100 prosent økning siden oppstart.
Dette forutsetter også 20 millioner kroner årlig i et kommunalt fond fra 2019, forhåndsbompenger i Finnfast i fem år, fergeavløsningsmidler på 50 millioner kroner i 40 år og 4,5 prosent lånerente.

Alternativ 2 betyr nedbetaling på 36 år basert på de samme tallene som i alternativ 1 bortsett fra at trafikkutviklingen ikke blir fullt så stor som en opplevde i Finnøytunnelen.

Utfordringer som Norconsult trekker fram er:
• Høye kostnader
• Lav trafikkmengde
• Pålegg om å bruke 6,5 prosent lånerente ved beregning av nedbetaling

Dag Mossige (Ap) sier at hans parti skjønner at dette er viktig for Finnøys innbyggere. Ap har da også hele tiden ment det har vært viktig å bruke penger på å lage denne første utredningen.

– Greit å få et kostnadsoverslag på bordet, sier han til Bygdebladet og mener Norconsult har gjort en god jobb.

– Kan bli billigere

Ludvig Skretting på Finnøy er entusiastisk medlem i arbeidsgruppa for Øyfast. Han omtaler det som fantastisk motiverende å få dette innblikket i Norconsult sitt arbeid.

– Dette bekrefter at Øyfast er et godt prosjekt, som lar seg gjennomføre, sier han til Bygdebladet og viser til at arbeidsgruppa har jobbet ut fra en rapport fra IRIS for tre år siden. Den viste at Øyfast ville koste 3,8 milliarder kroner.

– Frykten vår nå var at vi kunne få opp priser på både fem og sju milliarder kroner, sier han, som har fått ny motivasjon til å stå på videre for å få Øyfast realisert.

Øyfast-utredningen som gjøres nå er en del av kommuneplanarbeidet i Finnøy kommune. Ludvig Skretting sier at Øyfast må inn i arealdelen i kommuneplanen.

– Dette skal vi ha inn i arealdelen i kommuneplanen sånn at vi senere slipper å starte med blanke ark, sier han.

Innvendig i Finnøytunnelen der veien går opp til Talgje mot venstre. Foto: Sigbjørn Berentsen (arkiv)

Skretting mener det er gode utsikter til få ned prisen for Øyfast ytterligere. Deriblant ved å bygge dirke tunnel mellom Helgøy og Ombo og heller betjene Nord-Hidle via et veikryss nede i tunnelen slik som Talgje blir betjent i Finnøytunnelen.

– Så er det viktig å holde transportkostnadene lave ved at vi slipper å kjøre steinmasse fra tunneldriving over lange avstander. Med lokalkunnskap kan gode prosjekter komme opp som gjør at vi kan fylle ut i sjøen, slik som for eksempel på Ladstein i forbindelse med Finnøytunnelen, sier han.

Langsiktig mål

Intensjonsavtalen for Nye Stavanger kommune omtaler også Øyfast. I denne står det:

«Den nye kommunens langsiktige mål er å arbeide for regional og statlig støtte til prosjektet Øyfast, som vi gi de bebodde øyene i Finnøy fastlandsforbindelse mot Nord-Jæren. Forutsetningen er omprioritering av fylkeskommunale kollektivmidler som fergeavløsningsmidler og hurtigbåtavløsningsøidler samt bompengefinansiering på Hanasand».

Nøkkelord

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...