Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Bygdebladet

- Lærer bedre på denne måten

Ingrid Håland (t.v.) og Melissa Shencoru foretrekker sakkosekk og datamaskin framfor skolepult, penn og papir. Foto: Jan Henrik Heggebø

Grødem skole har innredet et klasserom på utradisjonelt vis, ved å bytte ut stoler, skolepulter og tavler med sakkosekker, sofagrupper og PC-skjermer. Det skal fremme lærelyst.

Bygdebladet
Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Publisert:

De ligger avslappet i sakkosekker, med hver sin bærbare datamaskin på fanget. I dyp konsentrasjon har de festet blikket til skjermene. De oppholder seg i et rom fullt av sofagrupper, sakkosekker og andre, komfortable stoler.

Det ser kanskje ikke slik ut med første øyekast, men Ingrid Håland (15) og Melissa Shencoru (15) befinner seg faktisk i et klasserom på Grødem skole, i mediateket. Her har de gått bort ifra det tradisjonelle klasserommet med stoler, pulter og krittavle, og byttet det ut med det elevene beskriver som en litt mer fri og avslappende atmosfære.

- Vi føler vi lærer bedre her hvor vi kan strekke oss litt ut og ikke bare sitte rett opp og ned i et klasserom og høre på læreren snakke, sier Ingrid.

- Samtidig er det kjekkere å ha skoletimer på denne måten, og da lærer vi også mer, legger Melissa til.

Les også: Tobias (15) og Andreas (15) valgte en litt annerledes arbeidsuke

Snur opp ned på undervisningen

Det er ikke bare klasserommets utforming som er annerledes i mediateket. Her har de også snudd opp ned på undervisningen, hvor det er lærerne som stiller spørsmål, mens elevene finner fram til svarene.

- Vi sitter først i de vanlige klasserommene, men trekker ut her når vi får en oppgave av læreren. Her skal vi for eksempel samarbeide, reflektere og finne fram til informasjon for å løse en oppgave, forklarer de to tiendeklassingene.

Ved hjelp av blant annet bøker og datamaskiner har de tilgang på et hav av informasjon, og det er ved hjelp av disse redskapene elevene gjør seg klokere.

Les også: Dette er Grødem skoles nye rektor

Til mediateket har skolen blant annet kjøpt inn en rekke nye sofagrupper, bord, stoler og sakkosekker. Foto: Jan Henrik Heggebø

Bidrar til lærelyst

Kjetil Knudsen er lærer på Grødem skole og en av initiativtakerne til det nye, utradisjonelle klasserommet. Han forteller at mediateket er et rom som skal bidra til å fremme lærelyst, og at denne satsingen er en del av den nye læreplanen på skolen.

- Det handler om selvregulering, altså lyst til å lære. Den mener vi øker ved at elevene selv finner svar på spørsmålene, framfor at læreren forer dem med opplysninger i et vanlig klasserom ment for enveiskommunikasjon, sier Knudsen.

Han legger til at samfunnet har endret seg voldsomt de siste hundre årene, men at de tradisjonelle klasserommene og undervisningsmetodene har forblitt nærmest uforandret.

- Samfunnet har endret seg mye i forhold til hva samfunnet trenger – det er individer som kan samarbeide, kommunisere, samhandle, reflektere og være kreative. Disse egenskapene tilegner elevene seg i enda større grad i et klasserom som dette, sier Knudsen, som viser Bygdebladet det nye mediateket.

Det er Knudsen, andre lærere, elever og vaktmesteren på skolen som har gjort om mediateket til et nytt og spennende klasserom. Dekom-fondet (desentralisert kompetanseheving) bidro med økonomiske midler til blant annet maling og nye møbler. Den offisielle åpningen av klasserommet fant sted like før påske.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...