Kommunen vil ha fartsgrensen ned

VENTER: Fredrik Iversen, på sykkel, er vant til å måtte vente i krysset ved Montér. Han opplever at bilister som ikke bruker blinklys noen ganger skaper farlige situasjoner. Foto: Kirsti Kastrup Sømme

Statens vegvesen skal gjøre en ny vurdering av fartsgrensen på Randabergveien. I høst ble den satt opp fra 40 til 60 km/t på strekningen fra E39 til like etter krysset ved Montér.

Bygdebladet
Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Publisert:

Sist oppdatert: 12.01.2018 kl 11:53

Tidligere var Randabergveien skiltet med 40-sone fra rundkjøringen ved E39 og frem til like etter krysset ved Montér. I høst ble fartsgrensen endret slik at det nå er 60-sone på hele strekket fra E39 til Randaberg sentrum, selv om det er skiltet med anbefalt fartsgrense i kurven mellom Montér og E39.

Ønsker lavere fartsgrense

- Kommunen har tatt dette opp med vegvesenet, og vi ønsker en lavere fartsgrense helt fra E39 og til og med krysset med Goaveien, sier Randabergs rådmann Magne Fjell.

Etter at fartsgrensen ble satt opp, var det flere politikere som reagerte. Anita Egeli fra Frp var opptatt av adkomsten til firmaet Knut Simonsen AS, der fartsgrensen nå er 60 kilometer i timen like før en kurve.

Tidligere ordfører for Høyre, Bjørn Kahrs, reagerte også på at fartsgrensen var satt opp.

- Flere politikere, inkludert meg selv i min tid som ordfører, har anmodet både Statens Vegvesen og administrasjonen i Randaberg kommune om at 40-sonene burde forlenges slik at innkjøring til Monter og krysset Goaveien - Randabergveien også ville ha 40-sone, skrev han til rådmannen i november.

- Unaturlig

- Vi valgte å sette opp fartsgrensen etter flere henvendelser fra private som mente det var unaturlig å kjøre 40 kilometer i timen på strekket til og med krysset til Montér, og at det var mer logisk for bilistene å ha 60-sone på hele Randabergveien fra sentrum til E39, forklarer senioringeniør Trond Åge Langeland i Statens vegvesen.

Han understreker at det er skiltet med «anbefalt fartsgrense 40 km/t» i kurven like etter Randaberg 305 og at den tidligere fartsgrensen på 40 km/t fra E39 og frem til kurven har virket ulogisk for mange bilister.

- I ettertid har vi registrert at det har vært reaksjoner på at vi har endret fartsgrensen, og kommunen ønsker en lavere fartsgrense. Vi kommer derfor til å ta saken opp på vårt møte i den interne trafikksikkerhetsgruppen denne uken.

Inspeksjon av krysset

- Når det gjelder krysset ved Montér, så er det en egen sak og har vært det lenge. Vi skal ha en inspeksjon for å se hva som skal skje der, sier Langeland i vegvesenet.

I forhold til trafikksikkerheten i krysset er vegvesenets bekymring først og fremst at gang- og sykkelstien krysser bilenes utkjørsel i krysset og at det til tider kan virke uklart hvem som har vikeplikt for hvem.

Fredrik Iversen sykler daglig fra Randaberg sentrum til og fra Randaberg videregående skole. Han synes til tider trafikkbildet i krysset ved Montér kan være kaotisk.

- Av og til må jeg vente, men det går stort sett greit. Noen ganger oppstår det farlige situasjoner, da er det som regel fordi bilistene ikke bruker blinklyset.

FORSIKTIG: Eli Svanhild Riska Thorsen venter til det er helt klart før hun svinger ut på Randabergveien. Foto: Kirsti Kastrup Sømme

Siste med #Statens vegvesenVis flere

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...